maanantai 18. toukokuuta 2020

Parempaa aikaa...


Tervehdys!

"Hei, tänä yönä sulan sinuun kii. 
 Ei, en  tahdo tuijotella telkkarii.
 Mä tiedän, ettei lapset huomaa, kun kaadan sulle lisää juomaa,
 ne on     menneet jo tunti sitten nukkumaan.
Hei, tänä yönä sulan sinuun kii.
Ei, en aijo sommittella sonettii.
Mun täytyy jostain peitto löytää, ethän töni tuota tarjoilupöytää
tai ne herää ja törmää pariin apinaan.
Jos odotat aikaa parempaa aikaa, odotat seuraavaan elämään.
Mä olen nyt tässä yllyttämässä sinua leikkiini tärkeään.

Hei, tänä yönä sulan sinuun kii.
Ei, en aijo vatvoa mun ongelmii.
Mä tiedän, että arki painaa, mutta silti vähän lämpöäs lainaa,
ei se haittaa jos hetki vielä valvotaan.
Jos odotat aikaa parempaa aikaa, odotat seuraavaan elämään.
Mä olen nyt tässä yllyttämässä sinua leikkiini tärkeään.
Sä olet siinä jo lantio laulaa saa, "hellou goodbay, hellou goodbay".
Sä olet sinä jumalat kuunnelkaa "aamen ja hallelujaa ".

Jos odotat aikaa parempaa aikaa, odotat suraavaan elämään.
Mä olen nyt tässä yllyttämässä, sinua leikkiini tärkeään.
Jos odotat aikaa, odotat seuraavaan elämään.
Mä olen nyt tässä, yllyttämässä sinua leikkiini tärkeään ja viereesi jää".

Tämä Aki Sirkesalon biisi Parempaa Aikaa on niin hyvä.
Siinä on kerrottu kaikki se, mikä on sillähetkellä tärkeintä.
Pitäsikin enenmmän elää hetkessä, sillä se kaikki voi olla yhtäkkiä poissa.
Tämä johdatteleekin teidät seuraavaan tarinaan.

Loppuvuosi sekä tämä alkanut vuosi ovat olleet melkoisen erikoista aikaa.
On ollut ns.tilannetta, joista kaikki eivät niin mukaviakaan.
Se taasen on ollut osaltaan syy blogi päivitysten vähäisyyteen.
Kuten tuossa aikaisemmin kirjoitin, meikämandoliini täytti viimevuonna pyöreitä  ja siitä johtuen varasin ajan vuosihuoltoon, pariin muuhun tarkastukseen odottelin kutsua. 

Oli alkusyksy, kun vihdoin tuli kutsun mammografiaan.
Varasinkin ajan sinne heti kutusn saatuani, eikä aikaakaan, kun olin jo siellä  odottamassa vuoroani.
Olin niin jännittynyt, kädet hiestä märkinä odoton vuoroani.
Vihdoin se tuli, sanoin heti alkuun, että jännittää ihan sikana.
Hoitaja oli todella ihana ja rauhoitteli kauniilla äänellään minua,
joka hieman helpotti tilannetta.
Muodollisuuksien jälkeen kerroin, että olin löytänyt toisesta rinnasta kyhmyn ja pelko oli suuri, että oliko se sitä???
Hoitaja kirjasi kaiken ylös ja otti kuvat.
Jutustelimme siinä vielä hetken ja sitten hän kertoi, että vastaus tulee kuukauden sisään.

Sitä sitten odottelemaan pelon sekaisin tuntein.
Reilun viikon päästä tuli soitto ja pyydettiin tulemaan uusiin tutkimuksiin. Kysyin, että onko sieltä löytynyt jotain, kun näin nopasti tuli soitto??
Sain tiedon, että on ja sen takia se pitää tutkia.
Voin kuulkaas kertoa, että siinä vaiheessa jalat menivät alta ja
" eletty elämä vilahti silmissäni" olin niin tolaltani, etten kuullut hetkeen mitä toisessa päässä sanottiin.
Kaiken tämän kruunasi vielä se, etten saanut uutta aikaa heti, vaan jouduin odottamaan kaksi viikkoa.
Ne kaksi viikkoa ovat olleet elämäni pisimmät.
Tuona aikana kävimme miehen kanssa pitkiä ja vakavia juttu tuokioita.
Lapsille sekä ystäville en asiasta vielä halunnut puhua ja huolestuttaa heitä, vaan halusin ensin kuulla tulokset ja sen jälkeen kertoa asiasta.

Kun, kyseinen tutkimuspäivä vihdoin koitti, olin niin peloissani, että en paljoakaan muista tuosta päivästä muutakuin sen odottamisen.
Onneksi mies tuli taustatueksi, niin se helpotti.
Siellä vierähti tovi jos toinenkin.
Otettiin uudet kuvat sekä ultrattiin.
Siinä odotushuoneessa istuessani mekämandoliini tärisi kun haavanlehti miettien tulevaa, kyllä aika meni madellen ja tuntui pitkältä.
Lopulta sain tulokset ja mikä helpotus tuli, kun kuulin että kyhmyn,
 jonka olin löytänyt ja joka kuvissakin näkyi, osoittautui rasvapatiksi ja se oli myös poistunut.
Siinä pääsi pitkä helpotuksen huokaus itkun kera, mutta ilosta, kun se pitkä piina viimein helpotti ja sai tiedon jatkoajasta.

Olin niin huojentunut sekä onnellinen tuosta tiedosta, varsinkin kun olen seurannut vierestä rakkaan siskoni taistelua rintasyöpää vastaan ja lopuksi siinä kävi niin, että syöpä voitti sen taistelun.
Se kyllä pelästyttää ja laittaa miettimään, mikä tässä elämässä onkaan tärkeintä?
Nyt sen huomaa, kuinka pieniä tässä ollaan ja kuinka suuremmat voimat meitä ohjaavat.
Osaa iloita pienistäkin asioista,  jopa niistä mitkä eivät olekkaan päivänselviä.
Onneksi on ihana perhe sekä ystäviä, joilta saa tukea silloin kun sitä eniten tarvitsee.

Vuosi vaihtui ja tultiin kevääseen, jolloin alkoi tämä Koronaepidemia.
Se sekoitti kaikki asiat niin maanperusteellisesti.
Kukaan ei tietenkään osannut arvata, että siitä tulisi näin iso juttu.
Koitimme olla varovaisia ja liikkua mahdollisimman vähän,
kaikesta varotoimenpiteistä huolimatta tuli se meidänkin huusholliin vierailulle.
Mies ja tytär saivat sen ja minä en.
Varmasti sairastin sen melko lievänä ehkä oireettomana, kun samassa huushollissa olemme.
Tästä syystä johtuen minä sitten jouduin
"neljän seinän sisälle" karanteeniin viideksi viikoksi.

Minulle tuo karanteeni ei tuottanut ongelmia, sain puuhastella ulkosalla, koska meidän leveysasteella ei ollut lunta, niin pääsin tavallista aikaisemmin puutarhahommiin, joita jäi syksystä, kun voimat loppuivat kertakaikkisesti kesken ja sääkin muuttui hyvin sateiseksi.
Niinpä päätin, että homma jatkuu keväällä.
Nyt on sitten menty mökin pihassa edestakaisin, kun aropupu ja saatu kesken jääneitä hommia tehtyä.
On siirretty kiviä, kärrätty multaa vanhoista jo aikansa eläneistä viljelyslaatikoista, perattu kukkapenkkejä, mökin seinustoja yms.
Mökin sisällä on myös puuhasteltu, mutta siitä lisää tuonnempana. 

Todella kummallinen oli  koko talvi ja oudolta vaikuttaa tämä alkukevätkin.
Vaikka kevät on edennyt huimaa vauhtia eteenpäin ovat viileät päivät sekä yöpakkaset pitäneet meidän leveysastetta kylmässä otteessaan  ja hillinnyt myös kesäkukkasien ostamista.
Niiden ostamisella ei näytä ainakaan ennen kesäkuuta olevan mitään kiirettä, senverran  montaa säätyyppiä esiintyy päivänaikana.
Oli miten oli, niin meinaan ottaa kaiken ilon irti kesästä kukilla tai ilman ja nauttia siitä juuri sellaisena, kun se on.
Kesä on niin kaunista aikaa, että menee se hieman viileämpänäkin.

Aika näyttää mitä on tämän koronan jälkeen ja mitenkä tästä Suomi ja maailma lähtee nousemaan?
Se on melko varmaa, että jollaintapaa tämä vaikuttaa koko maailmaan ja joihinkin totuttuihin asioihin.
Nyt mennnän näin ja toivotaan, että tästä päästään parempaan aikaan!


                                Tässä hieman kuvia puutarhan puuhasteluista....


                                     Vanhat viljelyslaatikot saivat kyytiä....




Paikka monen kärräämisen jälkeen,
nyt vaan odotellaan ruohon kasvua....



Mökin seinustojen siistimistä.....

Villiviinit saivat väistyä, vaikkakin ovat upeita syysasussaa.
 Syy oli se, että ampiaiset tekivät sinne pesän ja se ei ole mukava kulkureitin varrella.
Mökin edusta kokee vielä muutoksia, mutta siitä sitten, kun sen aika on....



  


Ja kärrääminen jatkuu....



Kivien siirtämistä....

                                                   
                                                     Paikka kivien jälkeen....





Jätimme yhden kiven koristeeksi.
Kivi sai ympärilleen pihapiiristä löydettyjä kiviä ....



          Osa pensasita saivat uudet tuet, vanhoista muovituolin jaloista....




Narsissiti ennen ja jälkeen räntäsateen....



                                                   Koivu räntäsateen jälkeen....



Ihanat valkovuokot jaksavat vielä kukkia....




                                                           Mehikasvi kukassa.... 






                                       Toivotan kaikille ihanaa kesän alkua!

                                                                     - Satuli-



















tiistai 31. joulukuuta 2019

Uutta Vuotta!





                                               Hyvää Uutta Vuotta kaikille!
                 Tästä on hyvä jatkaa uusin kujein ja käsitöiden merkeissä!

                                                              T: - Satuli- 

keskiviikko 27. marraskuuta 2019

Mikä on kun taidot ei riitä!

Tervehdys blogiystävät!!

" Mikä on kun ei taidot riitä, mikä on kun ei onnistu?
   Onko niin, ettei niittää ei voi sieltä, mihin koskaan ei kylvetty?
   Toissa vuonna ajattelin Lahteen matkustaa, siellä sitten pistää isot rahat poikimaan.
   Ideahan toiminut ei alunperinkään, ja toteutus jäi kesken, kun jäin muuta miettimään.

  Viime vuonna päätin itteäni sivistää, nousin lentoon infon kultasiivin.
  No, helmikuussa  täytyi kurssikirjat hävittää en jaksanutkaan, perehtyä niihin.
  Mikä on kun ei taidot riitä, mikä on kun ei onnistu?
  Onko niin ettei niittää voi sieltä, mihin koskaan ei kylvetty?

 Viime viikon vietin enimmäkseen kotona, asioita hissukseen mä mietin.
 No, hommat alkoi meikäläistä sitten kiinnostaa, turhaan jumitin mä jälleen, ovenpieliin.
 Jos liittymään ihmistä  ei suunniteltukaan ja sivistys on sananhelinää, niin silloin liityt meihin,
 otat kaiken rennommin, et miettimään, näitä enää jää.
 Mikä on kun ei taidot riitä, mikä on kun ei onnistu?
 Onko niin ettei niittää voi sieltä, mihin koskaan ei kylvetty?
 Mikä on kun ei taidot riitä, mikä on kun ei onnistu?
 Onko niin ettei niittää voi sieltä, mihin koskaan ei kylvetty?"
Näin laulaa Matti Servo ja Napander.

 Täällä meikä mandolini taasen surffailemassa tutuilla nettiaalloilla.
Syksy on vaihtunut pikkuhiljaa talveksi, meidän leveyspiirillämme ei ole vielä lunta, eikä pakkasukkokaan ole liiemmin nurkissa paukutellut. 
Mittari on pomsahtanut  plussa lukemiin  ja vettä tihkuttaa hissuksiin.
Meikäläisen  syksy on ollut kiireinen, se on osaltaan vaikuttanut siihen, etten ole liiemmin kerinnyt tarttumaan puikkoihin.
Tuo Servon biisi, kuvaa hyvin tämänhetken tilannetta, "Mikä on kun ei taidot riitä"???
Olen taninut yhden käsityöprojektini kanssa kohta vuodenpäivät, se ei etene eteenpäin,
taaksepäin kylläkin.
Tiedättekö sen tunteen, kun odotatte jotain asiaa ja olette siitä innoissanne, kuin lapset karkkihyllyllä.
Sormet syyhyten pääsette vihdoinkin tuumasta toimeen.
Alussa intoa vaikka muille jakaa ja jossain vaiheessa se into jostain kummansyystä lopahtaa.


Näin kävi juuri meikäläiselle.
En esittele mielelläni keskeneräisiä töitäni, mutta kerta se on esimmäinenkin.
Niimpä, johdattelen teidät seuraavanlaiseen tarinaan.
Löysin ihanan huivi ohjeen selatessani Novita- lehtiä.
Harvoin on niin, että ostan vartavasten projekteihini lankoja, yleensä tutkin ensin lankavarastoni mitä sieltä löytyisi ?
Mutta tähän huiviin ostin langat, koska  malli ja väri olivat mielestäni niin hienot.
Eikun tuumasta toimeen ja silmukkaa puikolle.
Ajatuksissani jo siinsi, ihana huivi lämmittämässä hartioitani syksyn ja talven viimoissa,
mutta niinhän sitä voisi luulla.

Alussa työ eteni hienosti verkkaiseen tahtiin, sitten se tapahtui, olin niin pihalla kun lumiukko.
En meinannut ymmärtää kuinka ohje etenee, tapitin sitä kun
" lehmä uutta porttia", mutta se ei meinannut avautua.
Aikani kutoen ja purkaen "silmiini jäänyt jo kestotapitus päälle
ohjetta katsellessani,  
alkoivat pikkuhiljaa pienet harmaat rusinani saavuttamaan törmäyskurssin,
joka tulikin sitten kreivin aikaan.
Olin jo luovuttamassa, miettien, että teen langoista jotain muuta.
Niinkun moneen kertaan olen näissä ohjeiden ihmeellisessä maailmassa huomannut,
ei tämäkään ohje loppujenlopuksi ollut mitään rakettitiedettä, vaan ihan tuiki tavallinen ohje.
Olin näet taasen ruvennut miettimään sitä liian vaikeasti.

Puikot alkoivat suihkimaan ja pian olinkin päässyt ohjeen kakkos kaavioon.
Muutamaa keskeytystä lukuuunottamatta työ eteni lupaavasti,
kesäkiireet kuitenkin tekivät sen, etten kerinyt syventymään huiviin. 
Annnoin sen olla ja ajattelin jatkaa sitä sitten, kun kerkiän rauhassa syventymään siihen.

Kesä läheni lopppuaan.
Saapui syksy ja kaivoin huiviprojektini esille. Nyt oli aikomus saada se valmiiksi.
Toisin kävi, taisin olla vielä kesävireesssä, kun homma ei saanut oikein tuulta purjeisiinsa,
jotenkin se vaan junnasi paikallan.
Siinä aikani sitä tehdessäni, jossainvaiheessa aloin ihmettelemään, miksi kuviot näyttävät hassuilta?
Karu totuus selvisi, huomatessani, että olin  pläjäytellyt menemään väärää riviä ja tämähän sitten tietenkin kostautui "pitkällä juoksulla".
Ei siinä auttanut itkut markkinoilla, ei muutakuin oikean rivin metsästykseen.
Voin kuulkaas kertoa, kuinka siinä taisi muutaman ärräpään lisäksi "kiehahtaa myös sappi"
senverran ainakin meikäläinen kuumeni.

Kun, vihdoin olin selvittänyt oikean rivin,
olin niin tympääntynyt tuohon malliin,  että pistin sen  jäähylle.
Jäähyä sillä on kestänyt nyt pitkä tovi " riepu parka" on saanut kärsiä sitä oikein kunnolla,
pääsi se kuvauksen ajaksi hiukan ulkoilemaan, mutta sen tekeminen ei houkuta tällähetkellä yhtään. 
Olen niin kyllästynyt siihen.
Onko tämä nyt se ns. "piikki lihassa, vai pitäisikö tässä kohtaa sanoa, että harteillani" ?
tuliko tästä meikäläisen ikuisuusprojekti ?

En olisi uskonut, että jokin malli alkaa tökkimään näin paljon, sillä siinä ei ole mitään vikaa
se on kaunis, mutta kun ei nappaa niin ei nappaa.  
Malli on: Pitsineulehuivi  Elegia.
Olen käännellyt ja väännellyt sitä moneen otteeseen, miettien mitä sen kanssa tekisin,
kudonko muutaman kierroksen sileää neuletta ja päättelen sen, vai puranko koko tekeleen??
Olen jämähtänyt paikoilleni sen kanssa, nuo kummatkaan vaihtoehdot, kun eivät oikein houkuta.
No, jahka tässä aikani asiaa tuumailen, varmaan pläjäyttelen  sen valmiiksi, mutta aikaa siihen voipi mennä tovi jos toinkin.
Onko kenelläkään muulla ollut vastaavanlaisia koittelemuksia ?


                                          Tältä se nyt näyttää vielä jäähyllä ollessaan....


                                               Väri ja malli ovat todella ihanat....


Toivotan kaikille oikein ihanaa sekä idearikasta talvea!!

Mukavaa kun kävit kurkistamassa!

- Satuli-



















perjantai 13. syyskuuta 2019

Unelmia puutarhanlaidalta...

                                             Ja mitä unelmista syntyikään?

"Ikkunasta tuijottelen kerrostalon seinää, tähän aikaan vuodesta me maalla tehtiin heinää, vaikkakin se silloin oli arjen työtä, vain teen muistoissani siitä sunnuntain.
Miksi näin? Kaiken kauniin näämme mielessämme jälkeenpäin, vasta silloin kun sen menetämme.
Miksi näin? Aina parhaat puolet ymmärrämme jälkeenpän.

Muistan kuinka tyttösenä kasvimaata kitkin, kuinka työtä inhosinkaan joskus melkein itkin, nytkun voisin samaa puuhaa melkein rakastaa, ei parevkkeelle mahdu kukkamaa.
Miksi näin? Kaiken kauniin näämme mielessämme jälkeenpäin, vasta silloin kun sen menetämme.
Miksi näin? Aina parhaat puolet ymmärrämme jälkeenpäin.  

Autoilta ja asvaltilta silmänikun suljen, olen taas tuo pikkutyttö metsätietä kuljen. Nyt voin vasten kivetystä nähdä mielessäin, kaisenkin mitä silloin tuskin näin.
Miksi näin? Kaiken kauniin näämme mielessämme jälkeenpäin, vasta silloin kun sen menetämme.
Miksi näin? Vasta luonnonarvon ymmärrämme jälkeenpäin.

Miksi näin? Kaiken kauniin näämme mielsessämme jälkeenpäin, vasta silloin kun sen menetämme.
Miksi näin? Aina parhaat puolet ymmärrämme jälkeenpäin ".
Näin laulelee Taiska, tässä ihanssa laulussaan Miksi näin?
Aika moni varmaan samaistuu tähän lauluun? Aimakin meikä mandoliini:)

Tämä laulu johdatteleekin teidät seuraavanlaiseen tarinaan,
mutta ennen sitä.
Tähän alkuun heti pahoitteluni, kun nämä päivitykseni venyvät aina näin pitkiksi, en kitenkaan ole unohtanut tätä enkä teitä ihanat:)

Kaunis kesä on taittumassa syksyksi . 
Jotenkin se taasen vilahti niin nopeasti, tuntuu että vuosivuodelta kesä on lyhyempi kun muut vuodenajat.
Johtuneeko sitten siitä, kun kevät on yleensä viileä, 
joka saattaa jatkua viileänä juhannukseen, monasti sen jälkeen alkvat lämpimät ilmat?
Itse ainakin tykkäisin, että kevätkin olisi lämmin, silloin olisi mukavampaa touhuta ulkona. 
Kyllähän syksyssäkin on oma taikansa ja ruska-aika on ihanaa, mutta näin kesäihmisenä, sitä aina vain toivoisi, että kesä olisi mahdollisimman pitkä.

Kesäni  ja alku syksy on ollut todella kiireinen.
Kuten tuossa edellisessä postauksessani jo kerroinkin, miehen vanhempien kesäpaikka siirtyi meille ja se on osaltaan pitänyt meikä mandoliinin liikekannalla.
Siellä on ollut puuhastelua jos jonkinlaista.
Nyt olen keskittynyt lähinnä puutarhan kunnostukseen ja siellä yhteen erityiseen projektiini.
Ihan kaikkia  puutarhahommia ei vielä ole saatu tehdyksi, mutta jos ilmat ovat suotuisat, niin kyllä ne siitä hyvälle mallille saadaan ennen talven tuloa.

Ulkotöiden  jälkeen, siirrymmekin sitten puuhastelemaan mökin sisätiloihin, siellä on tiedossa lähinnä pientä pintaremonttia:)
Ei siis tarvitse miettiä, että mitä teksi, kun tekimistä on ihan riittävästi.
Mukavaa on aloittaa puuhastelut sisällä, kun sen aika tulee:) 

Olen vuosia haaveillut pienestä  ja suloisesta kasvihuoneesta, jossa olisi hyötypuoli sekä " oleskelupuoli" saman katonalla:)
En vaan ole oikein kerinnyt perehtymään asiaan ja siksi se onkin jäänyt siintämään tulevaisuuden haavekuvaksi, että sitten joskus, kun sopiva ajankohta sille tulee:)
Nyt tuo ajankohta tuli, tuon kesäpaikan myötä.
Siellä, kun sattui olemaan aikoinaan papan pikku kätösin tekemä ihanan pieni ja söpö kasvihuone,  josta olen aina tykännyt:)
Heti alusta asti oli selvä homma, että ehdottomasti haluan säästää  sen,
tehdä siitä " oman näköiseni" kunnioittaen sitä, tekemättä siitä kuitenkaan liian "modernia".
Niinpä tuumasta toimeen...

Alunperin minulla oli tarkoitus säästää  osa siellä olleista
" viljelyslaatikoista" vaihtaa niihin  vain multa,
mutta niiinkuin se on moneen kertaan huomattu on erilaisalla projekteilla tapana paisua, niin myös tälläkin.
Kun aloitin mullan vaihdolla huomasin, että laatikot olivat niin huonokuntoisia, ettei niistä ollut enään hoitamaan virkaansa.
Päädyin poistamaan ne kaikki, kun kerran " leikkiin olin ryhtynyt",
niin tehdään se sitten kunnolla:)
Jotenka, nopea suunnitelman muutos ja niin alkoi multa siiirtymään.
Laatikot  puolestaan siirtyivät kasvihuoneesta pannunpesään,
jossa ne hoitivat vielä lopullisen virkansa, palaen iloiseti tuhkaksi:)
Mullan hyödynsin kukkapenkkeihin ja marjapensaille.
Ensikesäksi  sitten odottelen ihanaa kukkaloistoa sekä suurta marjasaalista:)Laatikot vaihtuivat ruukkuihin, joissa sitten alan kasvattamaan tulevaisuudessa viljelyksiäni:)
 
Kun olin saanut multatyöt tehtyä, alkoikin pohjatöiden uudelleen tekeminen.
Koska ajansaatossa osa pohjista oli päässyt hieman laskeutumaan,
ei auttanut muu, kun korjata se, jotta pohjasta tulee tasainen ja täten käytännöllisempi.
Paikkausta, tasoittamista, lisää paikkausta, tasoittamista.
Uudet murskeet ja taasen tasoittamista.
Tämän jälkeen annoin pohjan tuulettua muutaman viikon,
siellä olleiden kiinteiden viljelyslaatioden takia, jotta se olisi varmasti kuiva.

Sitten pääsin aloittamaan muut pohjatyöt. 
Huh, huh, siinä heiluin kun heinämies, mutta lapion varressa. 
Tämä homma kävi punttisalista.
Siinä oli kuulkaas kunto koetuksella, auringon paistaessa taivaantäydeltä, ulkona lämpömittarin huidellessa + 23 c:ssa.
Ei tuulesta tai edes tuulenvireestä tietoakaan, se teki kasvihuoneesta tukahduttavan kuuman.
Siinä meikä mandoliini hikoili kun "pieni  ja vähän isompikin eläin".
Voin kertoa, että vettä meni samaan tahtiin sisään, kun tuli hikenä ulos,
olin kuin uitettu koira, vai kissako se nyt oli? :)

Erinäisten pohjatöiden jälkeen, tuli mietintämysyyn pähkäiltäväksi,
mikä lattiaksi?
Koska halusin sinne jotain " jalan alle" mukavampaa,
mutten kuitenkaan liian "hienoa" materiaalia, vaan sellaisen  joka sopisi "tyyliin".
Helpointa olisi ollut jättää se murskeelle.
Mietin myös erilaisia laattoja,  jotka olisivat olleet kyllä kivoja, mutta ne eivät kuitenkaan  " kolahtaneet".
Niinpä pieni piharakkennus kierros ja katsomaan, jos nurkista löytyisi jotain sopivaa.
Kuulun niihin, jotka eivät heitä helposti mitään menemään,
vaan koitan löytää tavaroille aina uusiokäyttöä.
Aikani kolutessa nurkkia se tuottikin tulosta ja löysin vanhat, mutta vielä käyttökelpoiset  puuritilät, jotka pääsivät nyt toimittamaan virkaansa kasvihuoneessani:)
En tehnyt niille mitään tuunausta, ne ovat just eikä melkein :)

Koska kasvihuone on aikanaan rakenntettu vanhan navettarakennuksen seinustalle on siinä osasta todella kaunis hirsiseinä. 
Sille en tehnyt mittään muutakuin kevyen pinta harjauksen pehmeällä harjalla.
Samoin tein vanhalle kivijalalle, joka pääsi nyt oikeuksiinsa,
kun sen ympäriltä poistettiin multa:)
Jossainvaiheessa pitää uusia vielä kasvihuoneen katto ja ikkunat, 
nyt ne saivat toistaiseksi vielä jäädä.

Sisällä ei sitten ollutkaan enään muutakuin sisustus juttuja.
Sinne toin vanhat rottinkiset tuolit,
jotka pelastin joutumasta roskalavalle.
Ne ovat nähneet elämää, mutta ovat silti toimivat.
Niille en nyt tässä vaiheessa tehnyt mitään,  jotenkin ne näyttävt hyviltä juuri noin.
Rottinkipöytä on sekin aikanaan pelastettu, samoin pieni kamiina,
joka on todella söpö.
Lattiaan laitoin vielä räsymatot, mielestäni ne sopivat sinne kivasti luomaan tunnelmaa, ainakin näin syksyllä, kun illat tästä pimenevät sekä viilenevät.
Siellä on ihanaa,  juoda kuppi kuumaa, käpertyä vilttiin ja viettää kiireetön sekä tunnelmallinen hetki kynttilän valossa:)
Muutama Pelargonia tuo sinne myös ihanan "mummonmökki" tunnelman:)
Olen todella tyytyväinen lopputulokseen, se on pieni ja ihanan söpö,
minun tarpeisiini juuri sopiva.
Siitä tulee varmasti yksi lempipaikoistani:)
Nuorinin tytär on myös ihastellut sitä, suunnitellut jo illanviettoa seillä kanssani:)

Kasvihuoneen lisäksi siistin vielä hiukan sen ja puuceen edustaa. 
Poistin rikkaruohojen valtaaman ruohon, tasoitin, laitoin karkeaa mursketta yms.
Edustaan päädyin laittamaan muutamat laatat sekä kasvihuoneen
sisältä muutaman ylijääneen puuritilän.
Nyt on helppo mennä niin kasvihuoneeseen sekä puuceehen ja pitää niiden edustat siistinä:)

Vaikka tänä kesänä en pääsyytkään viljelyshommiin kasvihuoneen
" remontin" myötä, tarjosi puutarha silti antimiaan:)
Viinimarjoja tuli kiitettäväästi.
Kirsikoilla saimme suumme makiaksi vai pitäsikö sanoa,
että makiankirpsakaksi.
Luumusato yllätti totaalisesti paljoudellaan ja omppujakin on saatu mukavasti:)
Raparperikin tuotti satoa,  josta on riittänyt niin piirakkaan, kun pakkaseen asti:)

Ensikesänä pääsen sitten testaamaan kasvihuonettani. 
On mukava seurata kasvavatko viljelyksei kohisten ja hukummeko erilaisiin kasviksiin vai emme?
Siitä en kuitenkaan ota mitään stressiä, vaan ihan harrastusmielellä kokeilen kuinka käy:)

Jaahas, taasen näytti lähteneen lapasesta, nimittäin tämä kirjoitukseni pituus, haittaakos tuo, varsinkin kun olen kuullut sanonnan,
että "pituudella ei ole väliä":)

      Nyt kuitenkin tämän pidemmittäpuheitta, kuvat kertokoot lisää...

                                                         Tästä se alkaa!
                                              Kasvihuone sisältä ennen....

 
 
Vanhat viljelyslaatikot....
 
 
       Murskekuorma odottamassa tyhjennystä....  
      
 
Ensimmäinen tasoituskerros....
 
 
Aluskate....
 
          

Ja useamman murske kerroksen jälkeen....
 

 
   Sitten vielä puuritilät, loput laitoin edustaan....
 



Kasvihuone ulkopuolelta....
 
Edusta ennen.....
 
 
                                  
 
                                                           Puuceen edustaa....
                                                    
 
 
             

                                             Ensimmäisen työvaiheen jälkeen....
 
 
 
                                  



 
               Toinen työvaihe,  jolloin oli tehty tarvittavat pohjatyöt....




                                                         Laattojen  jälkeen....

                                    

Kasvihuoneen eteen laitoin hieman ohuemmat laatat korkeuseron takia.
                      Nyt pääsen sisälle lyömättä päätäni ovenkarmiin....
 
                          Puuceen edustaan tulee vielä muutama laattarivi
                                                  sekä pari sisustusjuttua....

                                  


                                                    Kasvihuone sisältä nyt....


 
 
 
 Pikkuruisen söpö kamina....
 
 
 
                                      Ulkopuolelta pikku puuhastelun jälkeen ....




                                      Kesäkukkaset vielä kauniissa kukassa....




                                                        Puutarhan antimia....

 
Omppusatoa....

 
punaposket....
 


                                   Luumut olivat suussa sulavan makosia....

 
Viinimarjoista valmistui kesäinen piirakka...
 
 
 
 
                                                        Kaunista kesäiltaa.... 

 
 


                                                          Sateen jälkeen....






                                     Toivotan kaikille oikein ihanaa syksyä!

                                             Kiva kun kävit kurkistamassa!

                                                               - Satuli-