perjantai 27. huhtikuuta 2018

Aina ei suju niinkuin Strömsössä!


                                                 Vinksin ja vonksin...     

Kaikki on vinksin vonksin tai ainakin heikun keikun, arvaas oikun eikun, kuka oon joko arvaat sen?
Ullan nimi on Ulla nimi toinen vain on mulla, jos et millään arvaa sanon suoraan sulle sen...
 Tässä on Peppi Pitkätossula hopsula heisula hopsansaa.
Tässä on Peppi Pitkätossu nauraa ha-ha-haa.

Ootkos nähnyt tään apinani hienon ja lystikkään? -joo, Herra Tossavaisen sehän juuri on nimeltään.
Ootkos nähnyt tään hevoseni valkean täplikkään? -joo,
Entäs Huvikummun? talo jossa me leikitään...
Siellä on Peppi Pitkätossula hopsula heisula hopsansaa. Sielläpä Peppi Pitkätossu laulaa la-la-laa.

Voimia mulla näissä on paljon sormenpäissä, nostaa voin kirahvin, minä kaikkein vahvin oon.
Tartu torveen, rumpuun, tule luokseni Huvikumpuun, pannaan hyrskyn myrskyn, sula heijaa hopsaa saa...
Tässä on Peppi Pitkätossula hopsula heisula hopsansaa. Tässäpä Peppi Pitkätossu nauraa ha-ha-haa"....
Näin kivasti lauletaan Peppi Pitkätossusta!

En keksinyt nyt mitään muuta laulua tähän alkuun, joka voisi johdatella teidät paremmin seuraavaan tarinaan.

Oloni on ollut viime päivät vähän kuin laulun Pepillä.
Voimia löytyy sormenpäistä.
Ei niillä nyt ihan kirahvia nostella,
lankakeriä kylläkin ja puikkojenkin vääntyilyjä silloin tällöin.
Sukatkin ovat  välillä vinkisin ja vonksin, eivät kuitenkaan eriparia, mutta omansalaiset.
Lemmikkinä on kissa ja talo on melkein kuin "Huvikumpu", jossa eletään " tavallaan ja jonne vieraat tulevat ajallaan", siellä nauttien elämän pienistä iloista.

Tiedättekö, se tunne, kun aina ei hommat suju niinkuin pitäisi ja voisit esittää itsellesi kysymyksen:
" kuinka niinkuin omasta mielestäsi meni "?
Tuntuu kuin puikot olisivat liittoutuneet sinua vastaan ja teet asiat "omasta päästäsi" vähän kuin Peppi,
hopsula heisula hopsansaa, tai siltä se  nyt ainakin minusta tuntui.

Villasukkien vuosi kirjan innoittamana aloitin tässä taannoin uuden sukkamallin.
Kirja on täynnä ihania malleja, joista on niin vaikea päättää minkä niistä seuraavaksi tekisi.
Puikoilleni pääsi nyt Anemone sukat.

Aloin kilkuttelemaan ja sukkaa alkoikin syntymään tasaiseen tahtiin.
Olin päästellyt menemään jo melkoisen pitkälle, kun huomasin, että nyt ei mene niin kuin Strömsössä.
Kuvio ei ihan täsmännyt ohjeen sekä kirjan kuvien mukaisesti.
Jokin siis mätti, mutta mikä?
Mielestäni olin tehnyt kaavion ohjeen mukaisesti.
Siinä sitten aikani sukkaa pyöritellen ja miettien olinko nyt ymmärtänyt ohjeesta jotain väärin?
Koska en ollut asiasta ihan varma,
päätin sitten rohkaista mieleni ja kysyä neuvoa ihan sukkamestarilta itseltään.

Kun selvisi, että meikä mandoliini oli tehnyt vanhanaikaset,
elikkäs, olin alkanut tekemään yksinkertaisesta asiasta "rakettitiedettä" ja sävellellyt omiani,
niin voin kertoa, että silloin oli "hävetys maksimus" korkealla.
No, meikälle toki voi käydä juuri näin, olen sellainen naispuolinen "Mr. Bean", jollekka sattuu ja tapahtuu.

Hyvähän se toki on, että lukee ohjeita huolellisesti, mutta ei nyt ihan niin, että tekee lisää ylimääräisiä koukeroita.
Hetken mietin, iskeekö purkoosi vai ei?
Päädyin kuitenkin lopulta siihen, että jatkan sukan samanlailla loppuun saakka ja teen sille sitten parin, koska sukat jäivät itselleni.

Viluiset jalkani eivät tiedosta onko villasissa virhe, vaan ne lämmittävät siitä huolimatta ja sopivat välinsä varpaiden kanssa:)
Hiukan jännitystä lisäsi toisen sukan tekeminen, että  muistaisin tehdä siitä sitten samanlaisen:)

Sainkuin saikin sukat kilkuteltua ja nyt kun niitä katsoo valmiina, eivät ne olekaan hassummat.
Mokani kääntyikin tälläkertaa voitoksi ja nyt voin jo nauraa asialle.
Tämä malli oli nopea ja kiva kudottava
( mokailusta huolimatta).
 Siihen muodostuen erittäin kaunis kukkakuvio.

                                           Anemonet....

                       


 Kukkanen erilainen kun ohjeessa,
mutta haittaaks se?....







    Pidetään puikot liikkeellä ja aurinkoinen mieli mukana,     
                                    niin valmista tulee!

                        Mukavaa, kun kävit kurkistamassa!

                                             - Satuli-








tiistai 24. huhtikuuta 2018

Metsässä tapahtuu kummia!


                       Metsienmies ja utelias peikko....

                              
"Vielä niitä honkia humisee tuolla Suomen salomailla,
vielä niitä ollaan reippaita poikia tukkijoilla vailla, 
vielä niitä ollaan reippaita poikia tukkijoilla vailla.

Huhtikuussa ne parhaat poijat , tukkijoille astuu,
siellä ne saappaat likoaa ja housunpuntit kastuu,
siellä ne saappaat likoaa ja housunpuntit kastuu.

Eikä se tukki kiivaasti kulje, se hiljallensa  junnii,
puolen virstan matkalla viipyy, varttiavaille tunnin,
puolen virstan matkalla viipyy, varttiavaille tunnin.

Kosken kohina ja honkien humina on meidän soittoamme, eikä me muuta muistella kuin omaa armastamme,
eikä me muuta muistella kuin omaa armastamme"....
Näin laulellaan laulussa:Vielä niitä honkia humisee!

Vaikka mieheni ei ole metsuri, eikä myöskään laskenut koskia, muuta kuin koskenlaskija juustopaketin hyllyltä ostoskoriin, on hän "metsienmies", joka nauttii metsässä olosta.
Siellä hän saa olla omien ajatustensa kanssa ja tehdä  hommia omaan tahtiinsa, välillä eväitä mussuttaen  ja metsän rauhasta nauttien.
Se on mukavaa vastapainoa työelämän pyörteissä.

Tässä yhtenä päivänä siellä ollessaan, sai hän sinne myös  "seuraa".
Erittäin uteliaan pikkuveijarin peikon, joka oli seurannut hänen touhujaan etäältä jo jonkin aikaa.
Pikkuhiljaa peikko hivuttautui lähemmäksi metsienmiehen savottaa, kuitenkin pitäen pienen turvavälin ja välillä livahtaen puun taakse piiloon, kun metsienmies kääntyi katsomaan sen suuntaan.

Kuitenkin peikon uteliaisuus kävi niin suureksi, tuota ihmeellistä savottaa kohtaan, että ei aikaakaan, kun se jo olikin ihan kaadettavan puun vieressä ja pian myös siinä mukana hääräämässä.
Oli siinä metsienmiehellä ihmettelemistä ja taisi hiukan pasmatkin mennä sekaisin, kun peikko tuli hänelle pikkuapulaiseksi.
Mukavat naurut siitä ainakin saimme ja muutaman kuvankin hän sai napattua tästä hieman erilaisesta tapahtumasta.
Veijari näyttää kovin saman näköiseltä, kun taannoisella metsäretkellämme näimme, olisiko kenties sama peikko?

                                      Peikon  seurailuja...

                
                                          
                                               
                                             Vihdoin uteliaisuus voittaa....
                                   


 
                          Peikko uskaltautui jo pikkuapulaiseksi....





             Tätä kapistusta ihmeteltiin aluksi kauempaa....


 
Sitten jo lähempää ....



Näin arjen kiireissä jaksaa paremmin, kun on hieman pilkettä silmäkulmassa sekä lapsenmielisyyttä:)

Näihin peikkomaisiin tunnelmiin, ihanaa viikkoa kaikille!

                       Mukavaa, kun kävit kurkkaamassa!

                                          - Satuli-







tiistai 17. huhtikuuta 2018

Ihana luontoretki!




                                                    Tytöt metsässä....

On muisto vain, on muisto vain, tuo laulu mun lapsuudestain.
Kun metsäntietä kuljin mä laulua kuulla sain, se kääntymään mua houkutellen kuului takanain.
Vaan korvat siltä suljin, kuin kuullut olin sen mä tahtonut en paulaan joutua tuon neitosen.
On muisto vain, on muisto vain, tuo laulu mun  nuoruudestain.

Kun muita teitä kuljen, tuon laulun kuulen vain.
Sen metsäntieltä kaikuu kaukaa nuoruusvuosiltain.
Kun silmät uneen suljen, niin kaipaan luokse sen, vaan myöhäistä nyt kääntyä on luokse tyttösen.
On muisto vain, on muisto vain, tuo laulu, mun nuoruudestain.
Kun silmät uneen suljen, niin kaipaan luokse sen, vaan myöhäistä nyt kääntyä on luokse tyttösen.
On muisto vain, on muisto vain, tuo laulu mun nuoruudestain"....
Näin laulelee  tytöstä metsässä Olavi Virta!

Tämä laulu kyllä herättää lapsuudenmuistot, kun olin vanhempien kanssa metsässä pikkuapulaisena.
Siellä oli kiva touhuta omaan tahtiinsa ja ihan parasta oli se, kun sai syödä kannon päällä eväitä, haaveilla ja nautiskella.
Tuo laulu sopii myös tähän päivään.
Niinpä tein tyttäreni kanssa tässä yhtenä kauniina kevätpäivänä luontoretken meidän lähimetsäämme.
Se on pieni saareke peltojen ympäröimänä, mukavan lähellä, mutta silti riittävän kaukana " muusta maailmasta", että pystyy aistimaan metsän tuoksun sekä tunnelman.

Voi kuinka ihanan rauhallista sekä rentouttavaa siellä olikaan, taustamusiikkina lintujenlaulu ja puiden humina. 
Metsä elää omaa elämäänsä.
Se ei ole samanlainen koskaan, vaan aina sieltä löytää uusia juttuja oli sitten vuorokaudenaika tai vuodenaika mikä tahansa ja se juuri tekeekin siitä, niin mielenkiintoisen.

Metsässä on meillä myös lempipaikka, suuri kivi, jossa tulee käytyä aina, siinä eväistä nauttien, niin nytkin.
Retkellä näimme kaikenlaista ja kun antaa mielikuvituksen lentää, niin siellä voi törmätä hieman "harvinaisempiinkin" otuksiin.
Metsässä on oma vetovoimansa, taikansa, se lumoaa.
Siellä ajantaju katoaa, sitä on sanoin vaikea kuvailla, se pitää kokea. 

                          Tässä kuvapläjäys retkestämme....


                                       Metsäsaareke....

 
                                          Metsässä....

 
 
 
 
                                Näimme myös "keijukaisia"....


 
Sekä "keijulammen"....
 
"Mikä ihana paikka virkistäytyä".... 
 
Metsän lumoa....
 

 



 
Luonnon muodostamaa taidetta....
Pahkakuusi....

 
Todella iso pahka....

 
" Kantosieni"....
 
 
 
Tikan stressipuu....
 
 
Melkoista silppua on tullut....

 
Törmäsimme myös tähän kaveriin....
 
 
                  Sain napattua kuvan, ennenkuin vilahti koloonsa....
                     
 
Majavanko kaatama?....
 
 
Ei suinkaan, vaan sthil merkkisen sahan....
 
 
 
                              Metsää eri näkövinkkelistä....

                   
                  Täältä katsottuna avautuu ihan eri maailma....

 


                                     Lempipaikkamme....

                  
  

               Tässä on mukava istuskella ja nauttia eväistä....


                               "Saimme myös seuraa"....
 
 
                          "Myös peikko uskaltautui paikalle".....

 
Ja kun metsässä ollaan, nautitaan eväät "puulautasilta"....
 
 
Näihin kuviin sekä tunnelmiin toivotan kaikille mukavaa kevättä!
 
                            Mukavaa, kun kävit kurkkaamassa!
                                          
                                         - Satuli-

lauantai 31. maaliskuuta 2018

Känkkäränkästä pääsiäsinoitaan!


                                     
 

                                   Hyvää Pääsiäistä!....

"
 Olipa kerran pieni paha noita Känkkäränkkä nimeltään.
 Se huvittelee syömällä rusinoita ja iskemällä kepillään.
 Se on niin pieni, ettei aikuiset pysty sitä näkemään, mutta    lasten luokse se mielellään tulee kyläilemään.
Jos Känkkäränkkä tulee iltaisin ei lapset pysty nukkumaan, koska Nukkumatti pelkkää Känkkäränkää ihan tosissaan.
Kun Känkkäränkkä tulee ruokapöytään se mussuttaa rusinoitaan ja ruuan se saa lasten suussa pahalta maistumaan.

Kyllä kylässä voi käydä Känkkäränkkä, kun Känkkäränkkä päivä, onhan se kiva, että lapsilla on oma vänkkäräsäärinen noita, mutta älä tule liian usein Känkkäränkkä, tule vain kerran viikossa, kun sä pistät kaiken ihan länkkä lönkkä, niin äiti syyttää ipanoita.

Kun aamulla täytyis tarhaan lähteä, niin lapsia kiukuttaa, koska Känkkäränkkä  neuvoo vääriin jalkoihin kenkiä laittamaan.
Känkkärnkkä yllyttää lapset toisten leluja rikkomaan ja iloisesti naputtelee kepillään, kun saa lapset tappelemaan.

Kyllä kylässä voi käydä Känkkäränkkä, kun on Känkkäränkkä päivä, onhan se kiva että lapsilla on oma vänkkäräsäärinen noita, mutta älä tule liian usein Känkkäränkkä, tule vain kerran viikossa, kun sä pistät kaiken ihan länkkä lönkkä, niin äiti syyttää ipanoita ja kaiken takana onkin vain pieni paha noita"...
Näin laulaa Mikko Alatalo Känkkäränkästä!

Joko arvaatte mitä meikä mandoliini on täällä viimepäivät puuhastellut?
Sain viikolla huikean idiksen, jos sitä ilahduttaisi tänä Pääsiäisenä naapureita sekä ohikulkijoita ja niinpä sitten ajattelin tehdä Pääsiäisakan.
Siinä ei sitten parantunut enempää ajatella, vaan ryhtyä itse tekoihin.

Niinpä penkomaan kaappeja, jos sieltä löytyisi jotain akalleni sopivaa vaatetusta, koska en halunnut sitä  "perinteistä mustaa kaapuasua".
"Ajat muuttuu ja niin myös noita-akat, niinpä tämäkin akka tuli tälle vuosituhannelle ja laittoi päällensä hiukan nykyaikaisemman asun".

Koska akalleni ei ollut ns.mitään teko-ohjeita, vaan meikä mandoliini teki sen oman päänsä mukaisesti, 
vaatteiden pukeminen, pään tekeminen, kiinnittämien sekä täytteiden laittamien akalle tiettyihin kohtiin, että se näyttäisi hiukan aidommalle oli sekin oma operaationsa. 
Siinä oli välillä solmussa niin akka kuin tekijäkin sitä täytellessä. 
Se meni melkein painimatsiksi, mutta sain sen kuitenkin loppusilausta vaille valmiiksi.

Jätin akkani odottamaan vähäksi aikaa nojatuoliin.
Hetkeä myöhemmin tytär tuli kotiin ja tervehti akkaani, samassa huomaten ettei se olekaan ihminen.
Siinä naurunrevakan seasta hän sitten kysyi, että mitä ihmettä olen täällä puuhastellut?
Mitäs minä, tein tuollaisen Pääsiäisakan ja näemmä siinä jollain tapaa onnistuen, kun sinäkin luulit sitä oikeaksi.
Loppusilaus akalleni ja illan hämärinä tunteina, teimme yhteistyötä ukkon kanssa ja kiinnitimme sen paikoilleen.
Siinä se sitten istua nökötti luutansa päällä, valmistautuen lentoon.
Vaikkei akastani tullut lähellekään "täydellistä" on se jollain tapaa hellyttävä, istuessaan luutansa päällä ja odottaessa lentoon pääsyä.

Pitihän akasta sitten muutama kuvakin ottaa muistoksi.
Huh, ei ihan yksinkertainen ollut sekään operaatio, sillä ukko keksi, että hän nostaa minut ylös, muttei sentään lipputankoon vetänyt, niin saan akasta kuvia myös yläviistosta.
Kyllähän se hiukan hirvitti, varsinkin kun en pidä korkeista paikoista.
Mietinkin, että kuinkas tässä käy ja kuinka niitä kuvia otan, kun minulla on vaan kaksi kättä ja niillä tarvitsisi pitää kiinni trukkilavasta jonka päällä istuin.
Pian kuitenkin huomasin istuvani yläilmoissa. Pitäen tiukasti kiinni lavan reunoista.
Ei siinä auttanut muuta kuin irroittaa ote lavan reunoista ja aloittaa kuvaamien.
Meikä mandoliini oli kyllä melkoinen näky akkaansa kuvatessa, asennoista puhumattakaan.
"Kovaa hommaa välillä tämä blogin pitäminen, mutta mitä sitä ei tekisi sen eteen":)
Akkani on kyllä herättänyt hilpeyttä ohikulkijoissa ja onpa sitä käyty kuvaamassakin.

Ja eihän Pääsiäinen ole mitään ilman mämmiä.
Mämmi jakaa kyllä mielipiteet, joko siitä pitää tai sitten ei.
Tämä on meidän naisväen herkku.
Söisimme sitä vaikka kuinka paljon, mutta maha ja ympäristö eivät kestä sitä määrää ja täten täytyy rajoittaa sen syömistä.
Parasta tämä herkku on tokkosesta syötynä ja me olemmekin "kilpailleet", siitä että kuka meistä saisi syödä ne mämmin loput siitä ?
Ratkaisin tämän "pulman" tänä Pääsiäisenä siten, että toin jokaiselle oman tokkosen.
Nyt saa jokainen syödä oman tokkosensa viimeiseen lusikalliseen asti nautiskellen.
Tämä herkku menee niin maidon, vannillan sekä hiukan sulaneen vanilja jäätelön kera.
 Ja ei kun syömään!
 

                                             Pääsiäisakkani ....




           
                                            Bloggaaja ylittämässä pelkokerrointansa...

 

                                                  Mämmin makuista Pääsiäistä kaikille!

                              
 

                           Mukavaa, kun kävit kurkkaamassa!

                                                - Satuli-